Alla inlägg under november 2009

Av Kommandoran - 28 november 2009 20:10

...av kommentarer (förstås). Och i denna min nya blogg har jag fler, nya och för mig okända kommentatorer. Fortsätt så och heja er!

Av Kommandoran - 28 november 2009 19:20

Jag har en handfull kärlekar i mitt liv. Tack och lov. Familjen är förstås en utan konkurrens. Vännerna likaså. Som god trea kommer Den. M A T E N.


Maten. Som en livgivande livsnjutarinjektion. Utmanande att tillaga, vacker att skåda och nästan erotiskt passionerad att förtära. Mitt förhållande till mat handlar inte om att bli mätt (enbart). Det är närmast magiskt. Jag bloggar sällan om detta brinnande intresse, ty det är en smula känsligt och heligt. Hjärtat brinner för maten, samtidigt som jag är självlärd, med visst mått av dålig matsjälvkänsla (varför?) och lite tafatt.


Jag önskar att jag så där enkelt och gourmetiskt kunde haspla ur mig ett närmast påhittat recept. Precis som Mita http://rocotopeppers.bloggplatsen.se/ gör i sina underbara matinlägg (som aldrig blir förnumstiga). Precis som detta, http://rocotopeppers.bloggplatsen.se/2009/11/28/2236683-i-kvall-ater-vi/, bara så där.


Bara så där.

Av Kommandoran - 28 november 2009 15:26

I dag fyller minstingen tonåring, grattis älskade E! Men du är alltid minst. Liksom alltid våran smågosekille. Alltid! Tårta och puss på dig!

Av Kommandoran - 28 november 2009 11:24

Bloggar ska vara snälla. Politiskt korrekta och inte såra. De ska vara smålustiga men inte sticka ut på ett trubbigt sätt. De ska passa alla. De ska vara gemytliga och inte för personliga. Viktigt med intrgritet och distans. Hemtrevlig är ett honnörsord i sammanhanget.


Regler för skrivandet är kreativt och fantasieggande. Man tackar!


:)

Av Kommandoran - 26 november 2009 10:32

På den blygsamma önskelistan står:


- ett rumplyft

- en solresa

- en miljonvinst

Av Kommandoran - 25 november 2009 12:39

Det bultar i pimpbröstet och suger i inredningstarmen. Så mycket vilja, så få idéer och så lite tid. Försöker söka inspiration på nätet, i bloggar bland annat. Tipsa gärna om en inredningsblogg som inte har:


Vita träplankor på varenda vägg

Stora, vita träbokstäver som bildar LOVE eller annat tjafs

Avvikande fondtapeter i varenda rum

Vita, kala, sterila kök som påminner om obduktionssalar

Kuddar och plädar med uttjatat New- England-stjärnmotiv


Ty jag är så vansinnigt trött på alla likriktade hem. Jag vill ha ett hem som lever, som värmer, som inbjuder och som står sig över tiden. Nä, inte så att jag vill sluta inreda, utan mer klassiskt vackra saker och approach, som känns rustikt (utan att vara tungt), som känns otidsenligt (utan att se ut som en antikaffär), som känns ombonat (utan en massa krimskrams) och som är MITT (d v s inte så inredningsprogrammen på TV pimpar). Kan bara konstatera att det är väldigt svårt att finna den inspirationen. Men som sagt, tipsa gärna!


Mitt drömhem? En herrgårdsbyggnad på landet, med höga blankvita golvlister och väggar målade i mustigt grått, svart eller rött. Inbyggda bokhyllor (böcker är den allra vackratse inredningsdetaljen om du frågar mig), massor av dold, dimmad belysning, vackra tavlor (RIKTIGA tavlor, uähhh, hellre en vacker tavla som berör än femton IKEA-plagiat), ett lantkök i modern tappning, riktiga gardiner (till skillnad från mainstreamvepor i lin), orientaliska inslag, mattor som berättar en historia (inte en grå rya som verkar finnas i alla hem) och soffor att somna mjukt i.


Av Kommandoran - 24 november 2009 14:09

Sverige har två ledande kvällstidningar och tillika nyhetskanaler. Efter en nogsam genomgång av båda kan man konstatera att världen fullkomligt sjuder av händelser i dag:


Ullared-Morgan får hård kritik av sin chef

Det hemliga mötet inför Let´s dance

Amy Diamond spelar live

Kändisarnas sexvideo-tabbar

Gris åt på död gris (?????)

Ryanair står på sig om taoavgift

Doktor Åsa hängs ut i killtidning

 

Tidningsredaktörerna måste vara stolta ända in i mediemärgen.


Press när den är som bäst. Som skithuspapper.

Av Kommandoran - 23 november 2009 20:55

Så lämpligt att maken kom hem i tid och kunde sköta matematiken. Nu sitter de med huvudena tätt i hop och pratar cirkelareor, radie och bas. Tonårsynglingen har finnar på hakan och trötta ögon efter allt spanskatjat. Stackars krake! Det där tempot skulle jag aldrig fixa. Har fullt upp att hinna blogga, uppdatera Facebook och äta jordnötter.



Ovido - Quiz & Flashcards